Přípravná třída
Od školního roku 2013/2014 funguje při prvním stupni základní školy v Rapotíně přípravná třída. Děti se pravidelně setkávají s prvňáky na společných kulturních, sportovních akcích a v družině. Toto řešení umožňuje dětem seznámit se s režimem i prostředím první třídy ještě před nástupem do školy
Přípravná třída se nezapočítává do povinné školní docházky. Děti se neklasifikují známkami.
Na konci děti dostanou symbolické vysvědčení.
Vzdělávání v přípravné třídě je bezplatné. Aby byl umožněn individuální přístup k dětem, je maximální počet žáků ve tříd omezen na 15 dětí.
Po ukončení přípravného ročníku mají děti všechny předpoklady k úspěšnému zvládnutí první třídy.
Naše škola nabízí dětem řadu zájmových kroužků: keramika, tvořivá dílna, přírodovědný kroužek, sportovní kroužek, pěvecký kroužek a taneční kroužek.
Cílem přípravné třídy je rozvíjet děti ve všech oblastech:
1) sebeobsluha (hygiena, stolování, oblékání, úklid)
2) sociální informovanost (dítě zná svojí adresu, věk, základní informace o svojí rodině, rozumí běžným dějům a jevům, odhadne nebezpečnou situaci, neriskuje)
3) citovou samsotatnost (zvládá odloučení od rodičů, vystupuje samostatně, vyjádří svůj názor, dokáže se vyrovnat s drobným neúspěchem)
4) sociální samostatnost (umí pozdravit, požádat o pomoc, poděkovat, obhájí svůj názor, zapojuje se do činnosti ve skupině, komunikuje a spolupracuje s dětmi, dokáže se řídit pokyny dospělého)
5) řeč (správně vyslovuje hlásky, mluví ve větách, mluví gramaticky správně, má bohatou slovní zásobu, zná pojmosloví tvarů, pojmenuje barvy, komunikuje s dětmi i dospělými, je schopno dialogu)
6) lateralita ruky (modeluje, stříhá, kreslí, nacvičujeme správný úchop psací pomůcky, vede stopu tužkou, napodobí různé tvary a písmena)
7) sluchové a zrakové vnímání (rozlišuje barvy, tvary, zvuky a hlásky, vytleskává slabiky, najde rozdíly v obrázcích, dokáže složit obrázek z několika tvarů)
8) logika a myšlení (dítě dokáže porovnávat a třídit předměty podle velikosti, tvaru, barvy, dokáže používat čísla do 10, přemýšlí, uvažuje, řeší jednoduché problémy a situace)
9) pozornost a paměť pro učení (dítě se dokáže soustředit na činnosti po dobu 10 až 15 minut, zapamatuje si co vidělo, slyšelo, dokáže reprodukovat příběhy a zážitky)
10) pracovní chování a činnosti (dítě respektuje autoritu, přijme úkol či povinnost, postupuje podle pokynů, soustředí se, od práce neodbíhá a dokončí ji, odlišuje hru od práce, nevyrušuje při práci ostatní).
ŠVP: Včelky poznávají Svět
TVP: Rok s pohádkou
1. Co nového nás naučí září?.
1.1 Poznáváme svoji školu.
1.2 Víš, kde bydlíš?.
1.3 Kde se berou všechny děti?.
2. Ježku, jíš jablíčka?.
2.1 Poznáváme ovoce s červíkem Pepíkem.
2.2 Něco je kyselé, něco je hladké.
2.3 Kde se bere déšť a duha?.
3. Znáš své tělo?.
3.1 Byl jednou jeden člověk.
3.2 Jak zůstaneme zdraví
4. Jak nad Betlémem svítila hvězda
4.1 Proč jsou čerti špinaví?,
4.2 Vánoční nadílka.
4.3 Razítka ve sněhu
5. Těšíme se na první třídu
5.1 S písmeny si poradíme, zápisu se nebojíme
5.2 Od jara do zimy
5.3 Dobré jitro, dobrý den
6. Co mají ruce na práci
6.1 Proč se lenost nevyplácí?.
6.2 Co odemyká houslový klíč
7. Hřej, sluníčko hřej
7.1 Vyženeme zimu
7.2 Uvíjíme věneček
7.3 Má to listy, a není to strom
8. Jak šlo vejce na vandr
8.1 Jak pletou kluci pomlázku
8.2 O Ovčátku
8.3 Na návštěvě u Máji a Vilíka
8.4 Kdo sem letí na koštěti
9. Kdy je maminka nejkrásnější
9.1 Nejkrásnější maminka
9.2 Boudo, budko
9.3 Zajícova škola pravidel silničního provozu
9.4 Kdo bydlí za sedmero horami
10. První velké prázdniny
10.1 Pampaliny a zvířata
10.2 Nejkrásnější prázdniny