Psaní krok za krokem
Návyky a zásady pro správné psaní
Jak docílit toho, aby vaše dítě správně psalo? Základem je vést děti k dodržování určitých návyků. Pro správné psaní je důležité, aby se dítě těmto návykům naučilo včas a aby pro ně byly automatické. Stejně jako například zavazování tkaniček nebo čištění zubů.
Psací návyky si dítě vytváří už při prvních pokusech psát. Z dlouholeté praxe učitelů na základních školách jasně vyplývá, že jakmile si dítě špatné návyky zafixuje, tak se jich později velmi těžko zbavuje. Není výjimkou, že se nežádoucí návyky nepodaří odstranit vůbec.
Jakmile rodiče či učitel u dítěte zjistí nežádoucí návyky při psaní, měla by být tomuto problému věnována náležitá pozornost. Špatným návykům při psaní lze předcházet již v předškolním věku, kdy je vhodná doba naučit dítě obecným zásadám pro správné psaní. Ty jsou později upevňovány jak během výuky ve škole, tak při procvičování psaní doma.
Uvolnění ruky, vhodná výška nábytku a z toho vyplývající správné sezení i držení psacích potřeb jsou důležitým předpokladem pro budoucí úspěšné psaní. Podívejme se na tyto zásady podrobně.
Krok za krokem…
1. Navození pozitivní atmosféry
Vaše dítě by mělo k psaní přistupovat jako k radostné činnosti. Pro úspěšné psaní je proto velmi důležitá motivace dítěte k této činnosti. Pozitivní a přátelská atmosféra dítěti psaní ulehčí a zpříjemní.
2. Výběr psacích a kreslicích potřeb
„Když začínáme s dítětem psát, tak k dobrému startu a radosti z této činnosti přispěje i volba vhodných psacích a kreslicích potřeb,“ uvádí garantka projektu PhDr. Jana Johnová, Ph.D. Současný trh nabízí pestrou škálu produktů a pomůcek: k uvolnění ruky a zmenšení tlaku přispěje malování plochým štětcem, kreslení fixy nebo voskovkami. Na začátku školní docházky používají děti tužky, ale také zmíněné voskovky či fixy, které volíme z důvodu měkčího hrotu, než má pastelka, ale i pro jejich barevnou škálu, která dítě motivuje a podporuje rovněž rozvoj fantazie. „Zajímavé hry s barvou nabízejí například fixy DOUBLE Magic (CENTROPEN), které umožní dítěti doslova kouzlit s barvami a zároveň provádět uvolňovací cviky,“ doplňuje Jana Johnová. Po přípravném období začínají psát žáci ve škole perem. Informace k tomu, jaký typ pera zvolit, získávají rodiče od učitele. Většina současných výrobků je již opatřena ergonomickou úchopovou zónou ve tvaru trojúhelníku, která navádí dítě na správné držení psací potřeby, ale bez nácviku ho nezajišťuje.
3. Správné sezení
Pro správné sezení je důležitá vhodná velikost nábytku, která zajišťuje dítěti pohodlné sezení na celé židli a s tím spojenou stabilitu. Doporučit lze lavice pro žáky mladšího školního věku, které se dají polohovat. Jinak je možné orientovat se průměrnou výškou prvňáka, která je přibližně 120 cm. Pro správné sezení dítěte je velice důležité, aby obě chodidla byla během sezení celou plochou opřena o podlahu.
4. Uvolnění ruky
Před samotným zahájením psaní je vhodné, aby si dítě procvičilo ruku a uvolnilo tak svaly, které jsou do psaní zapojeny. Tato „rozcvička“ je důležitá zejména u dětí, které s psaním teprve začínají a které nejsou na pohyby ruky během psaní zvyklé. První uvolnění ruky by mělo proběhnout před samotným začátkem psaní, dále je pak vhodné uvolňovat ruku dítěte i v průběhu psaní. V praxi se dobře osvědčily různé říkanky, které mohou uvolňování ruky dítěte doprovázet.
Říkankou, kterou můžeme uvolnění ruky doprovázet, je například:
„Tančí, tančí panenka“ (dítě krouží zápěstími obou rukou proti sobě),
„točí se jí sukénka“ (dítě krouží zápěstími oběma rukama od sebe).
Kromě zápěstí procvičujeme i uvolňování celé ruky.
5. Držení psacích potřeb
Správné uchopení psací potřeby je zásadním předpokladem správného psaní. Psací potřeby by dítě (a vlastně každý člověk) mělo držet palcem a prostředníčkem. Palec se opírá bříškem o pero (či jinou psací potřebu), které prostředníček podpírá. Ukazováček je na psací potřebě lehce položen shora. Pro toto položení je možné dítě motivovat sypáním kuřátkům, což znamená, že nasypeme zrníčka a kuřátka zobou (děti zvedají ukazováček a napodobují zobání kuřátek). Důležité je, že jsou prsty pokrčeny, ale ne prohnuty. Prohnutý ukazováček znamená příliš velký tlak na psací potřeby a je nežádoucí. Takový tlak může vyústit až v bolestivost prstu.
6. Natočení sešitu – papíru
Při výuce psaní bychom měli dbát také na sklon psací plochy, protože ovlivňuje i výsledný sklon písma. U praváků považujeme za správné natočení papíru směrem vlevo tak, aby pravý roh směřoval doleva nahoru. U leváků je tomu opačně. Ovšem zde natočení není podmínkou. Pokud žákovi – levákovi – vyhovuje mít řádky vodorovně, respektujeme to.
7. Volba správného osvětlení
Vhodné osvětlení, kdy si dítě nestíní na psací plochu, znamená, že světlo dopadá na tuto plochu u praváků zleva a u leváků zprava. Světlo by nemělo být příliš intenzivní, aby dítě neoslňovalo nebo mu nepoškodilo zrak. Zároveň by měl být volen takový zdroj světla, který vhodně podává barvy.
8. Přiměřená doba, po kterou dítě píše
Doba psaní by neměla v počátku školní docházky přesahovat 10 minut (v předepsaných písankách formátu A5 to jsou 4 řádky). S postupem školní docházky a s věkem dítěte se doba psaní úměrně zvyšuje. Tuto dobu je také důležité respektovat při psaní domácích úkolů a při procvičování psaní v domácím prostředí.
Zdroj: http://www.jak-spravne-psat.cz/ (http://www.jak-spravne-psat.cz/cs/Psani-krok-za-krokem/Zasady-psani)