Jak usnadnit dítěti zahájení školní docházky
Jak dítěti usnadnit zahájení školní docházky?
Nástup dítěte do školy je skutečně velký předěl. Nějakým způsobem se dotkne všech členů rodiny. Dítě si také musí zvykat na „novou práci“ (nové školní povinnosti), „šéfa“ (učitele), „kolegy“ (spolužáky), nové prostředí, jiný rytmus dne. Je to pro něj zátěžová situace, musí se s novými nároky na sebe nějak vyrovnat. Některé dítě do školních povinností vpluje snadno, jinému to trvá déle.
Rodiče někdy používají školu jako zastrašovací prostředek. Jsou to věty typu: „Počkej ve škole, tam tě srovnají. No tohle by sis ve škole dovolit nemohl. Já už na tebe nestačím, ale ve škole, tam ti dají.“ Ale tím zbytečně dítě od školy odrazují.
Bylo by dobré doma prezentovat povinnou školní docházku dítěte jako něco pozitivního. Pokud se vám to nedaří, tak alespoň jako něco normálního, obvyklého, ale ne špatného či děsivého. Dítě hodně vycítí postoj rodičů a většinou ho přejímá. Takže jestli se začátku školy u dítěte bojíte, máte obavy, jak to zvládne, tak se dítě bude nejspíš strachovat také.
Dítě by mělo cítit, že jsme mu k dispozici, když to bude potřebovat. Že mu fandíme, že jeho nástup do školy bereme vážně.
Prvňáček by mohl získat nějaká nová privilegia. Něco, co dřív nesměl a teď už smí, protože už je velký kluk nebo velká holka. Aby dítě mělo z toho, že už „je velké“ a musí chodit do školy, nějaký pro sebe pochopitelný užitek, aby z toho pro něj nevyplývaly jen samé povinnosti a ztráty příjemných věcí.
Měl by mít svůj pracovní stůl a v době školní přípravy by měl být v místnosti klid, aby ho nic nerušilo. Může být potíž to zkoordinovat s mladšími sourozenci, kteří si nárokují pozornost rodiče, který právě dělá úkoly s prvňákem. Nebo jsou prostě moc hlasití a prvňáčka při úkolech vyrušují a je třeba je nějak zabavit. Sladit potřeby více dětí ke spokojenosti všech prokazuje vysoké manažerské schopnosti rodiče.
Dítě není potřeba na školu nějak speciálně připravovat. Běžné dítě s běžným množstvím podnětů z rodiny a okolí je na školu po stránce znalostí připraveno. Není nutné, aby umělo číst nebo počítat.
V první třídě se dítě učí číst, psát a počítat, ale především se musí sžít s prostředím školy, školním režimem, naučit se, jak se má chovat při hodině a osvojit si návyk pravidelné domácí přípravy na školu.
Mluvte s dítětem o tom, jak to bude ve škole zajímavé, co se tam všechno naučí. Že si bude samo moci přečíst knížku, spočítat drobné v obchodě. Dozví se zajímavosti o zvířátkách, o kytičkách. Zjistí nové informace o vaší obci a regionu, ve kterém žije. Bude se učit anglicky a jednou se domluví v cizině. Pozná nové kamarády.
Pokuste se najít si čas a vyprávět dítěti, jaké to bylo, když jste začali chodit do školy vy.
Co by tedy dítě mělo umět než přijde do školy?
- Každé dítě musí vědět, jak se jmenuje, kolik mu je let, kde bydlí, jak se jmenují rodiče a sourozenci.
- Dítě by mělo mít základní hygienické poznatky, jako umývaní rukou po vykonané potřebě, utírání toaletním papírem, smrkání, utírání nosu do kapesníku, užívání ubrousku při jídle a podobně.
- Předškolák musí umět pozdravit, poprosit a poděkovat.
- Předškolák by se zcela bez problémů měl sám najíst příborem.
- Důležité také je, aby se budoucí prvňák uměl sám obout, obléct, zapnout i malé knoflíky a zavázat si boty.
- Dítě má zvládat správné držení tužky, při kterém má uvolněné zápěstí. Je třeba vést dítě ke správnému držení psacích potřeb. Zafixované špatné držení se jen velmi těžce přeučuje a někdy se nezdaří vůbec.
- Každé dítě, které směřuje do první třídy, by mělo zvládnout udržet pozornost alespoň po dobu 20 minut.
- Dobře připravené dítě do školy také zcela bez problémů pozná barvy, pojmenuje základní zvířata, některé stromy, květiny, je prostorově orientováno, umí zpívat a zná nějaké básničky. K tomu všemu není pro něj problém držet a užívat nůžky (vystřihnout jednoduchý tvar).